Fundacja EuropaColon Polska poszukuje zaginionej trzustki. Do poszukiwań włączyła się detektyw Lisiecka.
Zaginęła trzustka! – alarmuje Fundacja EuropaColon Polska, wspierająca pacjentów z nowotworami układu pokarmowego i ogłasza poszukiwania, w których pomóc ma detektyw Lisiecka. Akcję poszukiwawczą wspiera dr n. med. Leszek Kraj, onkolog z Kliniki Onkologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Trzustka to niezwykle ważny, ale też nadal „tajemniczy” narząd. Mimo, że nie należy do tzw. organów krytycznych (jak np. serce czy płuca, których funkcji współcześnie nie jesteśmy w stanie zastąpić), to poważna jej choroba, jaką na pewno jest rak, może okazać się krytyczna dla naszego życia. Mimo, że doskonale poznaliśmy już anatomię i fizjologię trzustki to biologia raka rozwijającego się w tym narządzie skrywa przed nami jeszcze wiele tajemnic.
– Rak trzustki jest „niewidoczny” dla systemu opieki zdrowotnej: trudny do zdiagnozowania, nie ma badań profilaktycznych, które mogłyby go wykryć. Dlatego bardzo często jest zbyt późno lub błędnie diagnozowany –mówi Iga Rawicka, prezes Fundacji EuropaColon Polska – Trzustka jest także bardzo słabo obecna w świadomości wielu Polaków. Nie potrafimy określić jej położenia w naszym ciele oraz funkcji za jakie odpowiada. Nie zdajemy sobie także sprawy z tego, jak ważna dla naszego życia jest dobra kondycja tego organu. Niespecyficzne objawy raka trzustki powodują, że wykrywamy go zdecydowanie za późno.
Wszystko to zdecydowało, że Fundacja EuropaColon Polska postanowiła ogłosić ogólnokrajowe „poszukiwania” trzustki. Celem tej kampanii świadomościowej, którą poprowadzi Detektyw Lisiecka (w tej roli znana z serialu „Policjantki i Policjanci” Magda Malcharek) oraz Doktor Kraj (dr n. med. Leszek Kraj – onkolog kliniczny z Kliniki Onkologii WUM), jest przede wszystkim edukacja.
W mini serialu „Gdzie jest trzustka?”, który obejrzeć można na stronie https://europacolonpolska.pl/gdzie-jest-trzustka/, Detektyw Lisiecka i Doktor Kraj, przybliżają widzom tematykę profilaktyki i diagnostyki raka trzustki. A wszystko to w stylistyce filmu detektywistycznego. W ramach kampanii powstały trzy materiały wideo, odbędą się również webinaria edukacyjne z udziałem ekspertów.
– W takiej lekkiej formie mini-serialu detektywistycznego, trochę „z przymrużeniem oka”, chcemy przedstawić widzom jak najbardziej poważne zagadnienia. Będziemy opowiadać o podstawowych funkcjach trzustki, jej anatomii i fizjologii. Chcemy także przedstawić najczęstsze schorzenia tego narządu łączenie z tym najtrudniejszym współcześnie do leczenia i budzącym największy strach, czyli rakiem trzustki – mówi dr Leszek Kraj. – Postaramy się odpowiedzieć na pytania: jaki związek z chorobami trzustki ma nasza skóra, nerki, wątroba, czy dlaczego problemy trzustki może odczuwać nasz mózg? Ma to na celu pokazanie najczęstszych, ale często niecharakterystycznych, „poszlakowych”, objawów chorób trzustki – dodaje.
Aktywności online w ramach kampanii będą skierowane również do lekarzy pierwszego kontaktu i klinicystów, by zwrócić ich uwagę na pilną potrzebę wcześniejszej diagnozy w walce z groźnym przeciwnikiem jakim jest rak trzustki.
– Niestety nadal medycyna nie dysponuje skutecznym badaniem przesiewowym w kierunku wykrycia raka trzustki. Dlatego tak ważna jest świadomość sygnałów ostrzegawczych i szybka reakcja na niepokojące symptomy – podkreśla Prezes Fundacji. – Nie zabraknie też informacji o samym raku trzustki, przygotowanych w przystępny dla odbiorców sposób – dodaje.
Warto przypomnieć, że wśród czynników ryzyka raka trzustki, są m.in. historia rodzinna raka trzustki lub innych nowotworów, mutacje genetyczne np. BRCA, przewlekłe stany zapalne trzustki, cukrzyca, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, otyłość, dieta (czerwone i przetworzone mięso) czy mała aktywność fizyczna.
Patronami kampanii są: Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej, Konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej a partnerem wspierającym Servier Polska.
Patronaty medialne nad kampanią objęły redakcje: ZwrotnikRaka.pl, Rynek Zdrowia, Służba Zdrowia, Medexpress.pl, ISB Zdrowie, Co w zdrowiu, MedKurier, Mzdrowie oraz WP ABC Zdrowie.
***
Organizator Kampanii:
Fundacja EuropaColon Polska została powołana w marcu 2017 roku. Jest członkiem wielu międzynarodowych organizacji, w tym Digestive Cancers Europe. Celem działań Fundacji jest przede wszystkim zwiększenie świadomości ogółu społeczeństwa na temat nowotworów układu pokarmowego ze szczególnym uwzględnieniem raka jelita grubego. Podstawowym celem Fundacji jest promowanie profilaktyki, wczesnego wykrywania i właściwego leczenia nowoczesnymi i skutecznymi metodami terapeutycznymi w celu poprawy jakości życia pacjentów z nowotworami układu pokarmowego, a przede wszystkim pomoc w powrocie do zdrowia.
Partner wspierający:
Servier to niezależna francuska firma farmaceutyczna obecna w 150 krajach świata, w Polsce od blisko 30 lat, dziś zatrudnia w kraju ponad 600 pracowników. Firma Servier prowadząc swoją działalność w Polsce, wspiera gospodarkę krajową, a także rozwój lokalnej, nowoczesnej produkcji leków oraz działalność naukowo-badawczą. Poprzez działalność edukacyjną wspiera ważne z punktu widzenia ochrony zdrowia cele społeczne. Firma Servier konsekwentnie od 2003 roku organizuje bezpłatne ogólnopolskie społeczne kampanie profilaktyczno-edukacyjne, m.in. „Servier – Wyłącz Raka”, „Servier dla Serca”, „Forum Przeciw Depresji”. Celem tych kampanii jest zdrowotna edukacja polskiego społeczeństwa i zwiększanie wiedzy na temat profilaktyki przewlekłych chorób cywilizacyjnych, a także zachęcanie pacjentów do wykonywania systematycznych badań diagnostycznych, pozwalających na wykrycie schorzeń w ich początkowym stadium. Kampanie społeczne organizowane są pod patronatem towarzystw naukowych, a badaniami diagnostycznymi dotychczas objętych zostało ponad 78 tys. pacjentów.